Sådan lærer du dit barn at cykle

… hvis det barn altså er en lille Forsigtig Per(-inde) that is.

Det er Filøjsen, når det kommer til nogle bestemte ting. Han er ikke typen, der frygtløs kaster sig ud i nye ting.

Han var omkring de 2-3 år, da vi havde en kæmpe bunke sand i vores indkørsel, der skulle bruges til at lave terrasse. Vi var kommet hjem fra dagplejen, og han stod og kiggede betaget på sandbjerget. “Du må gerne kravle derop”, sagde jeg og tænkte at det da måtte være noget af det fedeste.

“Nej, mor. Det er jo farligt!”,  sagde han sørme.

Og sådan er han nogle gange. Det er aftaget en smule med årene, og han tør også mere efter børnehaven har ændret profil og blevet en idrætsbørnehave med fokus på bevægelse.

Nu hvor han skulle lære at cykle uden støttehjul, kunne jeg godt have brugt en lille manual á la Sådan lærer du dit barn at cykle med do’s and don’ts. Så nu laver jeg en selv med gode råd baseret på egne erfaringer.

Filøjsen har haft løbecykel siden han var to år og har alle dage været glad for den og brugt den ivrigt. Det med at finde balancen på en løbecykel fandt han ud ret hurtigt. Da han fyldte 4 år købte vi en rigtig cykel til ham med støttehjul. Vi prøvede først lidt uden, men det gik slet ikke.

Henover sommeren 2014 cyklede han ind imellem på sin cykel med støttehjul, men han foretrak altid løbecyklen. Endda ikke sin egen, men den som Vigsen havde fået i 2-års fødselsdagsgave, som var noget mindre.

Så jeg tænkte hen imod efteråret at han sgu nok ville nå at komme i skole, før de støttehjul kom af.

Så kom vinteren, og vi cyklede ikke rigtig.

Da vi så ramte marts og april, tænkte jeg, at NU skulle det altså være. Nu måtte vi gøre en indsats for at få ham i gang på den cykel. Han er trods alt på vej imod de 6 år.

Så jeg lovede ham en gave, når han lærte at cykle uden støttehjul.

Dét fik ham motiveret. Børn er så nemme. Tsk tsk.

En strålende solskinsdag i påsken tog vi støttehjulene af. Vi havde gennem et forældrepar i børnehaven lånt en såkaldt cykelstang. En stang med håndtag, der monteres fast under sædet på cyklen, som man kan bruge til at støtte sit barn med. Andre bruger et kosteskaft, men jeg forestiller mig at denne løsning er noget mere vakkelvorn 😉

Men cykelstangen var smart. Den gav helt klart Filøjsen en tryghed og en følelse af, at han ikke ville styrte i asfalten i første forsøg. Derudover øvede han sig på en lille 10″ cykel, hvor sædet var skruet helt ned. Han var klart mest tryg når fødderne kunne stå fast på jorden.

Vi øvede på terrassen og i løbet af et par minutter kunne jeg slippe mit greb i cykelstangen. Han havde helt styr på det. Nu skulle han bare selv overbevises om det. Han havde nemlig meget travlt med at kigge bagud om jeg nu holdt fast i den stang!

Vi kørte ud på villavejen og snart drønede han op og ned af vejen selv. Han skulle dog lige lære selv at starte op og bremse uden at vi holdt ved ham.

Weekenden efter påske tog vi til Skagen, og vi tog cyklen med. Så øvede vi på den store cykelbane deroppe samt i de små rolige gader. Stangen røg hurtigt af og han cyklede, satte af og bremsede på livet løs. Så gaven fik han, da vi kom hjem 🙂

Så opsummerende, så foreslår jeg at du prøver følgende meget simple råd, hvis du lige nu står med dit barn som skal i gang med kunsten at cykle selv:

  • Løbecykel er et godt udgangspunkt for at få styr på balancen. De fleste kan bruge den fra de 2 år
  • Lov dit barn en gulerod i form af en lille gave. Motivation kan være vejen frem
  • Invester i eller lån en cykelstang til opstarten. Det giver tryghed for barnet
  • Øv jer på en lille cykel, f.eks. en 10″. Skru cykelsadlen helt ned. Igen, det giver tryghed, da fødderne kan sættes fladt ned på asfalten, og det er også nemmere at sætte af
  • Øv jer på en stor og tom p-plads eller villavej, der ikke er voldsomt befærdet. Tag jer god tid og gå langsomt frem
  • Husk at opmuntre dit barn. Begynder det at brokke sig og jamre over at man ikke kan, så prøv at ignorer det og afled med noget andet end selve læringsprocessen. “Se lige den lille nuttede hund derovre, skat!”
  • Stop hvis dit barn går helt i baglås over det. Man skal ikke presses til at lære det. Prøv igen en anden dag, når humøret er højt
  • Lad eventuelt farmand tage over i startfasen under ’slingrevalsen’, hvis man selv er en lidt pylret mor … (ahem!)
  • Sørg for at være i god form og have løbeskoene på. Lige pludselig så cykler barnet med 110 km/t derudaf

Sådan lærer du dit barn at cykle

Sådan lærer du dit barn at cykle skagen

Dette indlæg blev udgivet i balance, Filøjsen og tagget , . Bogmærk permalinket.

8 kommentarer til Sådan lærer du dit barn at cykle

  1. Skalotteløg skriver:

    Sådan, Filøjsen! Hvor er han sej! 🙂
    Husker stadig helt tydeligt, da jeg skulle lære det. På Verdens Højeste Cykel, uden stang og uden gave. For det var vel gave nok i sig selv at lære det… Traume, også selvom jeg ikke faldt 😉

    • Jeanette skriver:

      Haha, ja i dag er vi nok blevet mere pædagogiske … og med en tendens til at forkæle lidt for meget 😉

  2. Annett skriver:

    Sejt han er kommet i gang. Vi er også fortsat på løbecykel, men skal snart i gang med en rigtig cykel. Vil følge dine anbefalinger.

    • Jeanette skriver:

      Det lyder godt, Annett 🙂 En god ting jeg har glemt at nævne er faktisk at de øver på at træde rundt på pedaler også. Så støttehjul er en fin ting faktisk, da han i hvert fald havde styr på at træde rundt og skabe fremdrift på cyklen 😉

  3. Birgitte B skriver:

    Hvor er han sej… min yngste kom en dag og sagde ‘jeg har drømt, at jeg kan cykle selv’ og insisterede på at prøve uden stang eller støttehjul. Han satte sig bare op og cyklede derudad. Da hans far sagde, at han var god, var hans meget tørre kommentar bare ‘jeg sagde jo at jeg havde drømt det og så kunne jeg selvfølgelig’ 😉

  4. Jeg lærte det også med en far, en pind i bagagebæret og smagen af hybenbusk de første par ture :p Men så var jeg også flyvende, og stor fan, en dag og jeg var cyklist.

    – nne

Skriv et svar til A+K/VenterPaaVinBlog Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *